Thursday, December 31, 2015

Khuldi

Khuldi
Oleh: Borhan Hadi

Akukah liberalis degil,
Jikalau aku berteriak:
Dengarlah pendapat semua,
Benar, palsu, betul, tipu
Biar Tuhan sendiri yang kira;
Kau dan aku kan sama.


Akukah sekularis totok,
Bilamana aku katakan:
Agama ini bukan untuk dijaja,
Oleh politikus-politikus yang sibuk berkokok,
Dengan biji tasbih dan bilah keris,
Di hadapan rakyat bobrok.


Akukah pluralis mulhid,
Andai aku katakan:
Agama kita semuanya baik semuanya cantik,
Sinagog, kuil, gereja dan masjid,
Di celah-celah taarif segalanya terkait.


Antara tuhan yang dibilang-bilang,
Dan Tawhid yang tiada nisbi,
Aku bertanyakan:
Dimanakah siratul mustaqim,
Nuur Nabi yang dicari-cari,
Petunjuk sepanjang jalan,
Bagi seorang anak Adam,
Yang cuba merasa manisnya khuldi,
Di suatu daerah larangan.

No comments:

Post a Comment